Dziś: wtorek, 19 marca 2024r. Więcej

Dziennik internetowy Racławic Śląskich wpisany do rejestru czasopism. Dostarczamy Wam sprawdzonych i ciekawych informacji już od 2005 roku.

Najważniejsze

Bądźmy w kontakcie

Od dworca kolejowego, do dworca kolejowego, czyli 4,6km ścieżki turystycznej w Racławicach Śląskich

Nowa ścieżka turystyczna łączy ciekawe miejsca Racławic Śląskich i ma długość 4,6km. Jest przeznaczona na turystykę pieszą i rowerową.
Oznaczenie trasy turystycznej

Na trasie zobaczysz: dworzec kolejowy, kościół parafialny, Wielki Most Kolejowy, tunel kolejowy, rzekę Osobłogę, zabytkową architekturę Racławic Śląskich.

Trasa jest oznakowana. Należy szukać znaków ścieżki turystycznej, których przykład prezentuje zdjęcie obok. Na trasie dostępne są dwie duże plansze informacyjne 2m/1m z mapą ścieżki i opisem atrakcji (jedna przy kościele parafialnym, a druga na dworcu kolejowym w holu).

Trasa rozpoczyna się na dworcu kolejowym. W tym miejscu przygotowana jest wystawa eksponatów kolejowych i makieta kolejowa. Wystawy i makiety można zobaczyć w czasie pikniku kolejowego oraz dodatkowo po wcześniejszym zgłoszeniu i kontakcie ze Stowarzyszeniem Miłośników Kolei w dowolnym terminie (zwłaszcza dla grup zorganizowanych). Przy dworcu kolejowym można zaparkować samochód. Można także dojechać do Racławic Śląskich koleją. Zatrzymują się u nas pociągi jadące z Brzegu, Nysy, Kłodzka, Kędzierzyna-Koźla i Gliwic.

Drugim przystankiem na trasie turystycznej jest Wysoki Wiadukt linii kolejowej do Głubczyc. To styk ulicy Zwycięstwa, Prudnickiej i Mikołaja Kopernika. Turysta może zobaczyć wysoko ułożony wiadukt kolejowy. Dawniej na ścieżce znajdowały się słupy teletechniczne umożliwiające połączenie telegraficzne pomiędzy stacjami, ale rozebrano je kilka lat temu.

Następnie główną ulicą Racławic turysta udaje się na wschód do kościoła parafialnego, w którym można zobaczyć dwa łaskami słynące obrazy: Matki Boskiej Buszczeckiej (przywieziony z Kresów Wschodnich) oraz obraz Matki Boskiej Racławickiej.

Potem wracamy około 100 metrów od kawiarni Amazonka (posiłki, napoje, woda i sanitariaty) i udajemy się w kierunku boiska. Przechodzimy przez mostek na młynówce i dochodzimy do Wiszącego Mostu Kolejowego, gdzie przy kaskadzie wodnej przygotowano miejsce na odpoczynek. Jest też świetny punkt widokowy na miejscowość. Widać młyn górny, południową stronę wsi, a w oddali pięknie prezentują się Sudety (Góry Opawskie i czeskie Jesioniki z dominującym Pradziadem).

Oznaczenie trasy turystycznej

Dalej należy wrócić na boisko sportowe i ścieżką w pobliżu pszczelich uli (druga strona boiska przy nasypie kolejowym) dojść do ulicy Ogrodowej. Przejść tunelem kolei głubczyckiej. Dalej idziemy cały czas prosto (po prawej stronie zobaczymy komin starej przepompowni z gniazdem bocianim).

Po dojściu do skrzyżowania skręcamy lekko w lewo i ulicą Kolonialną dochodzimy do końca tej części wsi. Potem pokonujemy 70 metrów drogi polnej prowadzącej do południowej części ulicy Konopnickiej. W tym miejscu piękne widoki gwarantowane o każdej porze roku.

Następnie należy przejść całą ulicę Konopnicką i skręcić w prawo na ulicę Kopernika. To ostatni w Racławicach brukowany trakt (wszystkie pozostałe drogi główne posiadają nawierzchnię asfaltową). Po przejściu około 150 metrów, należy skręcić w lewo na drogę polną i nią dojść do skrzyżowania z ulicą Prudnicką (skręca się przy skrzyżowaniu drogi brukowanej z polnymi). To największe podejście na trasie. Ze szczytu pagórka można podziwiać piękną panoramę Doliny Rzeki Osobłogi. Widać też Wielki Most Kolejowy. Po drugiej stronie rzeki widać zarys zabudowań wsi Pomorzowice.

Tutaj trasa kończy się, ponieważ należy zejść do rampy kolejowej i do dworca (prosto).

Trasa turystyczna ma charakter pętli. Oznacza to, że jej początek może być dowolny. Sugeruje się, aby rozpocząć zwiedzanie z dworca kolejowego lub kościoła, gdzie znajdują się parkingi dla samochodów. Trasa nie jest trudna i wyczerpująca.

Tablica informacyjna

Poniżej udostępniamy do pobrania planszę informacyjną opisującą trasę turystyczną w Racławicach Śląskich. Tablice z wydrukowanymi planszami znajdują się przy racławickim kościele oraz na dworcu kolejowym.

Pobierz planszę informacyjną trasy turystycznej w dużym formacie

Plansza informacyjna

Więcej szlaków?

W planach jest utworzenie na terenie Racławic kolejnych szlaków i oznakowanych ścieżek. Nie wiadomo jednak, kiedy to się wydarzy.

Jeden z pomysłów zakłada wyprowadzenie szlaku od dworca kolejowego w Racławicach Śląskich w stronę rzeki Osobłogi i dalej granicy (czeskiego rezerwatu tzw. Dżungli) i stamtąd do czeskiego miasteczka Osoblaha.

Inny pomysł to pętla okrążająca całą miejscowość o długości około 15 kilometrów.