Dziś: sobota, 27 kwietnia 2024r. Więcej

Dziennik internetowy Racławic Śląskich wpisany do rejestru czasopism. Dostarczamy Wam sprawdzonych i ciekawych informacji już od 2005 roku.

Najważniejsze


Bądźmy w kontakcie

Stacja III, Jezus upada pierwszy raz. Kto niesie misę na głowie i dlaczego?

Na obrazie trzeciej stacji prócz Jezusa widać sześć osób, które popychają i biczują Zbawiciela.

Stacja III - pełny wygląd obrazu

Obraz: pierwszyupadek1.jpg

Rozważanie na temat tego, co przedstawia obraz III stacji Drogi Krzyżowej rozpocznijmy od fragmentu tekstu objawień błogosławionej Anny Katarzyny Emmerich. Tak pisze ona o pierwszym upadku Chrystusa:

Doszedłszy dotąd, osłabł Jezus bardzo i nie miał już siły iść dalej; a że siepacze szarpali Nim niemiłosiernie, potknął się o wystający kamień i jak długi upadł na ziemię, a krzyż przygniótł Go swym ciężarem. Siepacze zaczęli kląć, kopać Go i popychać, powstała wrzawa i cały pochód się wstrzymał. Na próżno wyciągał Jezus rękę, by kto Mu pomógł powstać. - "Ach! Wnet przeminie wszystko!" - rzekł i zaczął się znów modlić.

Błogosławiona Anna Katarzyna Emmerich

Na obrazie poza upadającym Zbawicielem widzimy sześć innych osób. Można powiedzieć, że każda przedstawia inny stan-zawód: jest rzymski żołnierz, niewolnik, jakiś żydowski kapłan (Faryzeusz), siepacz ze sznurem. To, co ich łączy to szydercze podejście do upadku Zbawiciela. Żaden z nich nie otwiera ust, ale gestami lub postawą każe Jezusowi natychmiast wstawać. Szarpie Go lub uderza. Żaden z nich nie chce pomóc Zbawicielowi. Nawet ubrany na żółto niewolnik, który niby podnosi krzyż tak naprawdę szarpie Jezusa za szaty.

Kto jest kim na tym obrazie przedstawia rysunek. Zauważmy, że na obrazie poprzedniej stacji na żółto ubrany był siepacz. Tutaj jest inaczej: na żółto jest sługa lub niewolnik. Siepaczem jest osoba w tyle obrazu ze sznurem.

Obraz: ktojestkim.jpg

Zachowanie owych sześciu osób zapewne symbolizuje pospolite grzechy: obmawianie, szyderstwo, brak pokory, gniew. Być może malarz chciał zaznaczyć, że grzechy popełnione przez siepaczy, niewolników czy żołnierzy nie są obce także ówczesnemu pokoleniu?

Według Ojców Kościoła, główną przyczyną upadku Zbawiciela były nasze grzechy śmiertelne, czyli grzechy popełnione ze świadomością i zupełnie dobrowolnie. Możemy się łatwo o tym przekonać, jeśli sobie uprzytomnimy, czym jest grzech wobec Boga i dla człowieka.

Ks. Sopoćko

O tym, co w czasie Drogi Krzyżowej znosił Zbawiciel pisał już prorok Izajasz:

Prawdziwie choroby nasze on nosił i boleści nasze on wziął na siebie; a myśmy go poczytali za trędowatego i od Boga ubitego, i uniżonego. Lecz on zranion jest za nieprawości nasze, starty jest za złości nasze; kaźń pokoju naszego na nim, a sinością jego jesteśmy uzdrowieni. Wszyscy my jako owce pobłądziliśmy, każdy na swoją drogę zeszedł; a Pan położył nań nieprawość wszystkich nas.

Księga Izajasza 53
Obraz: coniesiesluga.jpg

Zwróćmy jeszcze uwagę na postać sługi namalowaną z tyłu obrazu. Co niesie ta osoba? To misa, naczynie, bukłak? Może odpowiedź znajdziemy w tekstach Anny Katarzyny Emmerich?

Oto, co udało mi się zauważyć:

Święte niewiasty przekupiły jednego człowieka, by zaniósł oprawcom dzbanuszek z winem, którym by się Jezus pokrzepił, lecz łotrzy ci nie dali Mu wina, tylko sami je później wypili. Mieli oni wśród innych przyborów także dwa brązowe naczynia; w jednym był ocet z żółcią, w drugim niby to miało być wino, a właściwie był to kwas octowy, pomieszany z piołunem i mirą. Tego ostatniego właśnie dali się napić związanemu Jezusowi. Przytknęli Mu kubek do ust, Jezus skosztował odrobinkę, ale nie chciał pić.

Błogosławiona Anna Katarzyna Emmerich

Jezus upada po raz pierwszy

Na pierwszym planie widzimy oczywiście Jezusa. Jest wyraźnie zmęczony, obolały. Traci siły. Mimo to prawą ręką obejmuje krzyż!

Nadprzyrodzoną mocą wzniósł Jezus Swą biedną głowę do góry, a ci okrutnicy szatańscy skorzystali z tego i zamiast ulżyć, wsadzili Mu na głowę cierniową koronę, poczym dopiero poderwali Go gwałtownie z ziemi i włożyli Mu krzyż na barki. Musiał teraz Jezus trzymać głowę całkiem na bok, gdyż inaczej szeroka korona zawadzałaby o krzyż. Tak, wśród powiększonej męczarni, szedł Jezus chwiejnie ulicą, szerszą już w tym miejscu i wznoszącą się lekko do góry.

Błogosławiona Anna Katarzyna Emmerich
Stanisław Stadnicki
Autor tekstu

Stanisław Stadnicki

Jestem Redaktorem naczelnym i założycielem serwisu Raclawice.NET. Autorem ponad 4 tys. artykułów na tej stronie. Możesz skontaktować się ze mną pisząc na adres: lub odwiedzając moją stronę domową stadnicki.pl.

Powrót do listy

Teksty na podobny temat
Droga Krzyżowa

Stacja XIV, Pan Jezus złożony do grobu

Ponieważ zbliżał się już piątkowy wieczór, to ukrzyżowane ciała należało zabrać z Golgoty. Nie mogły one pozostawać na górze przez szabat. Na ostatnim obrazie Drogi Krzyżowej ciało Jezusa składane jest do grobu.


Droga Krzyżowa

Stacja XIII, Jezus zdjęty z krzyża. Kto dyskutuje o sprawach pochówku?

Nikodem i Józef omawiają sprawy pogrzebu. Ciało Zbawiciela zostało zdjęcie z krzyża i spoczęło w ramionach Matki.


Wielki Post

Pełen harmonogram Mszy św., nabożeństw, liturgii na okres triduum paschalnego i Wielkanoc

Godziny Mszy św., terminy spowiedzi, informacje o tym, kiedy będą święcone pokarmy wielkanocne.


Droga Krzyżowa

Stacja XII, Jezus umiera na krzyżu. Co robi setnik?

Na obrazie XII stacji widać Marię Matkę Jezusa, Jana Apostoła, setnika rzymskiego oraz Marię Magdalenę. Na obrazie XIII stacji widać Marię Matkę Jezusa, Jana Apostoła, setnika rzymskiego oraz Marię Magdalenę.


Droga Krzyżowa

Stacja XI, Jezus do krzyża przybity. Kapłanom nie podoba się napis przygotowany przez Piłata.

To najbrutalniejsza scena, jaka została uwieczniona na obrazach Drogi Krzyżowej. Niewiasty odwracają się. Nie mogą patrzeć na to, jaki ból zadaje się Zbawicielowi.


Droga Krzyżowa

Stacja X, Jezus z szat obnażony. Co robi na obrazie młodzieniec z dzbankiem wina i kości do gry? Czy szata, w którą ubrany był Jezus ocalała do dziś?

Obraz X stacji jest pełen symboliki i dodatkowych elementów. Widzimy tam chłopca przelewającego wino czy żołnierzy rzymskich, którzy rzucają kości.


Powrót do listy

Raclawice.NET

Raclawice.NET